Ik kan hier van alles over schrijven, maar dit moet je gewoon eerst echt even zien. Een sollicitatieprocedure kan je ook anders doen….

Bijzonder hè? Niet alleen origineel gemaakt, maar het speelt vooral goed in op een van de grootste uitdagingen van het selectieproces: het daadwerkelijke gedrag van de sollicitant kunnen achterhalen. Iedereen weet dat sollicitanten zich (meestal) goed voorbereiden op de vragen die zij krijgen. En dus is de kans groot dat wij gewenste en theoretische antwoorden krijgen; hier kunnen wij weinig voorspellende waarde aan toekennen. Deze procedure laat zien dat het dus anders kan, zonder een heel assessment op te tuigen. En met medewerking van de organisatie.

Nog iets sterks: de beste 3 kandidaten werden voorgelegd aan de marketing community op het intranet en zij konden stemmen voor de uiteindelijke winnaar. De kracht van the crowd werd zo niet alleen goed benut; ik kan mij voorstellen dat de betrokkenheid bij de nieuwe collega hierdoor ook een boost kreeg. En waarschijnlijk zullen degene die op hem hebben gestemd, zich medeverantwoordelijk voelen voor het uiteindelijk slagen van Guy Luchting.